17 Aralık 2018 Pazartesi

JET YÜK NAKLİYESİ NEDİR? HANGİ YÜKLERE JET GİDİLİR?


Bilindiği üzere yük nakliyesinde 1 dakikanın bile önemi çok büyüktür. 1 dakika önce varırsanız 1 dakika erken boşaltırsınız, garaja 1 dakika önce girersiniz, garajlar sıraya göre iş verdikleri için bir sürü arabanın önüne geçersiniz ve beklemek zorunda kalmazsınız. En önemlisi taşıdığınız yükün doğa olaylarından korumanıza bile yardımcı olabilir. Bu yazımızda farklı bir nakliye türü olan jet yük nakliyesi hakkında biraz bilgi verelim.

Şoförlerimiz hergün değişik yükler ile 
dünyanın ve ülkemizin her karışını 7/24 dolaşıyor. Tehlikeli madde, gıda, sanayii aletleri, giyim vb. yükler ile gecelerini gündüzüne katıp gaz kesmeden yollarına devam ediyorlar. Fakat günümüzde yaygın olarak taşınması daha zahmetli, yorucu, biraz da tehlikeli yükler vardır. Bunlardan yaygın olarak taşınan yükler; kargo yükleri, arı kovanlar ve sebze-meyve yükleridir. Diğerlerine göre daha acele yetişmesi gereken, bozulup çürüyebilecek, en kısa zamanda yerine ulaşması gereken yüklerdir bunlar. Bu yükler için yol durumuna göre bir saat belirlenir ve şoförler belirlenen saatte boşaltım yerinde olmak zorundadırlar. Diğer yük türlerinde dinlendiklerinden  daha az dinlenirler, uyumazlar ve araç hızını arttırırlar. Bu durum çok tehlikeli olsa da günümüzde çok yaygın olarak taşınan yük türlerindendir.

Kargo yükleri;bölge dağıtım merkezlerinden yüklenir. (Örneğin;Aras Kargo Ege Bölgesi Dağıtım Merkezi). Çıkış yerinden bir son varış durağı belirlenir. Fakat varış yerine kadar uğrayacağı, değişik illerde dağıtım yerleride belirlenir. Yani Aras Kargo'nun 4 5 ilde ki  dağıtım merkezlerine dağıtım yapar. Yük sarıldıktan sonra bir protokol yazılır. Protokolde hangi illere uğranılacak, ne kadar yük inecek ve iller arasında varışta maksimum süre yazar. (Örneğin;Denizli'den İzmir'e maksimum varış saati 4 saat 40 dakika şeklinde). 2 il arasına belirlenen süre içerisinde varılmaz ise; şirketin belirlediği ceza, şoför tarafına kesilir. Zarar gören mal, ürün olursa da ayrıca cezası vardır.

         Resim 1: Kargo nakli yapan bir araç. 
  
Meyve sebze yükleri biraz daha farklıdır. Bozulup çürüyebilecek ürünler olduğu için sebze meyve hal'inden akşamüstü serinlikte yüklenir bu yükler. Genellikle tenteli dorse  dediğimiz üstü kapalı yanları kayar perdeli dorselere ve soğutmalı, her tarafı plastik, içi yalıtımlı dorselere yüklenir. Tenteli dorseye yüklenirse bu yük, yola çıkmadan önce perdeler 2'şer karış açık bırakılır ki yolda giderken dorsenin içi serinlesin, gıdalar bozulmasın. Perdeler kapatılırsa özellikle yaz aylarında dorsenin içi ısınır ve sıcaktan gıdalarda çürüme meydana gelir. Hal işleri gece saat 2'den sonra başladığı için yükte sabaha yakın boşaltılır. Şoför boşaltıma geç kalmamak için hız sınırının biraz üstünde seyir ederek, çok az bir süre mola ile boşaltım yerine varır.

        Resim 2: Meyve-sebze yüklü bir tır. 

Arı yükünün de sebze-meyve yükünden fazla bir farkı yoktur aslında. Şoför bu yükü yükledikten sonra acil bir durum olmadığı takdir de çok uzun mola vermemesi gerekiyor. Dinlenmesi için maksimum 15-20 dakika durması gerekir. Durmadan sürmesinin nedeni, içerisi arıyla dolu olan arı kovanlarının 2 tarafında 1'er karışlık delikler vardır. Arıların varış noktasına ulaşana kadar ölmemesi için hava alması gerekir. Hava aldıkları için kovanların içinde kanat çırpamazlar. Böylece kovan'ın içi ısınmaz. Fakat araç durduğu an da arılar kanat çırpmaya başlarlar. Kanat çırptıkça kovanın içi ısınır. Maksimum ısı derecesini geçtiğinde ise arılar ölmeye başlar. Bu olayın önüne geçmek için ise şoförlerin, çok uzun süre durmamaları gerekir. Böyle bir felaket olursa zarar çok büyük ödenir. Çünkü bir arı kovanı yaklaşık olarak 600 TL civarındadır. Bir tır'da ise en az 1000 kovan olduğunu düşünürsek zarar oldukça büyük olur. Bu yüzden mal sahipleri hiç uyumadan yol gidileceği için  çift şoför çalışan  tırcıları tercih ederler.



Resim 3: Arı kovan'ı yüklü bir tır. 


Özetle jet yük nakliyesi demek;ürünlerin bozulmaması, çürümemesi, zamanında ulaşması ve zarar görmemesi için, yemeden, içmeden, uyumadan, durmadan şoförlerin son gaz yoluna devam etmesi demektir. Bu jet yükler yüzünden şoförlerin uykusuz araç kullanması son derece tehlikeli fakat;ekmek parası için bu mesleği tüm zorluklara ve tehlikelere  rağmen yapmak zorundalar. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ŞOFÖRLER GÜNLÜK YAŞAMDAKİ İŞLERİNİ NASIL HALLEDİYOR?

Günlük yaşamda yapmamız gereken bazı rutin şeyler vardır. Mesela uyumak, yemek yemek, çay kahve içmek, televizyon izlemek, duş almak gibi....